Saturday, July 3, 2010

Untung Jual Ayam Serama

Pada pengalaman SB, terdapat 3 group yg besar dlm arena ayam serama.

1)Ternak buat baka dan jual
Kumpulan ini akan mencari baka2 yg hebat terutama baka yg dapat melahirkan anak2 yg bewarna kuning, kaki kuning, tarik selam, balung lilin, selalu berkepak dan kurang kadar kecacatan. Mereka kurang minat utk bertanding tetapi lebih suka menternak dan menjual baka2 yg hebat. Ada di kalangan mereka berpendapatan melebihi RM10,000 setiap bulan hanya dgn menjual anak2 atau baka2 yg hebat. Salah seorg penternak yg hebat di Penarik, Trg mempunyai berbagai jenis baka utk dijual kpd peminat ayam serama.

2)Kaki Tanding
Kumpulan ini tak suka ternak ramai2 tapi suka hadir pertandingan dgn ayam cantik2. Golongan ini tentunya mempunyai faktor ekonomi yg agak bagus dan hanya fokus kpd hobi bertanding shj. Pantang lihat shj ayam cantik2, pasti dibeli mereka. Kumpulan ini suka bertukar2 ayam cantik janji bila dipertandingan ayam bergaya di atas meja itu sudah cukup. Kalah tak apa,asalkan ayam bergaya. Biasanya kumpulan ini akan mencari ayam yg cantik dan dibeli dgn harga yg rendah tetapi setelah menang pertandingan, harga ayam tersebut akan melonjak ribuan ringgit.

3)Ternak dan tanding
Kumpulan ini adalah yg terbaik bg SB krn disamping ternak dan buat baka, dapat pulak pergi bertanding dgn baka sendiri. Jika asyik dok beli, gunung pun habis, bak kata pepatah..Ramai yg cuba membuat baka sendiri tapi tak ramai yg dapat menghasilkan ayam2 yg cantik utk menang di pertandingan.

kumpulan 1: senang buat duit.
kumpulan 2: pun boleh buat duit dgn syarat ayam yg menang dipertandingan dijual dgn harga yg tinggi.
kumpulan 3: lagi senang buat duit...jadi masuklah dlm group ini.....

Jika dah banyak untung jangan pulak lupa keluar zakat....

No comments:

Post a Comment